reede, 9. jaanuar 2015

Unenäosümbolid ja unenägude seletamine



  "Unenägude kollektsiooni kasvades märkate korduvaid kujundeid. Nende kujundite tähendus võib olla täiesti teine, kui unenäosõnastikest või sümbolite entsüklopeediast leitav. Samad kujundid, ei pruugi erinevate unenägijate jaoks sama asja tähendada. Hammaste väljakukkumisega unenägu võib ühe inimese jaoks seostuda surmahirmu või töö kaotusega, teisel poisipõlve kaklusega, kolmanda jaoks aga anda märku vajadusest hambaarsti juurde rutiinsele läbivaatusele minna. Uss võib hoiatada ootamatu rünnaku eest, äratada seksuaalseid hirme või energiaid, või anda märku võimalikust tervenemisest või transformatsioonist," kirjutab Robert Moss oma raamatus "Teadlik unenägemine" ja ma olen selles osas temaga täiesti ühel nõul. Oma pika ebateadlike unenägude uurimise praktika jooksul olen aru saanud, et unenäosümboleid ei tasu kindlasti unenäoseletajate põhjal üheselt tõlgendada. Selles osas on siiski kõige parem ennekõike usaldada iseenda sisetunnet. Samuti ei maksaks ohtu ennustavate unenäosümbolite põhjal paanikasse sattuda ja saatuslikku sündmust ootama jääda vaid võtta ette samme selle sündmuse vältimiseks. Siin võib abiks olla ka teiste inimeste arvamus nähtud unenäo kohta. See ei tähenda, et kellegi teise tõlgendus on ainuõige. Pigem annab see sulle võimaluse näha oma unenägu teise inimese vaatenurgast, mis omakorda võib sulle tõlgendamise osas mõne niidiotsa anda, mille peale sa enne ei tulnud. Lõppkokkuvõttes on see ikkagi sinu unenägu ja lõplik tõlgendamine sinu enda sisetunde küsimus. Tihti arvavatakse ekslikult, et kui unenägu näitab midagi hea- või halvaendelist, siis see on saatuse poolt määratud ja vältimatu. Võin kinnitada oma kogemuste põhjal, et see pole kummalgi juhul nii. Selleks, et heaendeline unenägu täituks tuleb ka ärkveloleku ajal selle täitumiseks midagi ette võtta ning samuti tuleb halvaendelise unenäo puhul tegutseda, et selle täideminekut vältida. Unenägu näitab lihtsalt ette ühe kõige tõenäolisema tuleviku variandi, mis põhineb siiamaani tehtud valikutel. Kindlaksmääratud saatust pole tegelikult olemas, on vaid palju valikuid ja iga valikuga oma elus nihutab inimene oma saatus siia või sinna poole. Ka see kui inimene juba sünnib ebasoodsasse olukorda on olnud tema enda valik enne maapeale sündi (mida reeglina suurem osa inimesi ei mäleta). Looja on andnud kõigile vaba tahte oma saatust ise määrata ja kui keegi on veendunud, et tal on kindlaks määratud saatus, siis on ka see vaba tahe. Inimene on tänu vabale tahtele oma veendumuste vang. Sa oled see mida sa mõtled! Kui sa mõtled, et sa oled patune, siis sa oled seda. Kui sa mõtled et sul on halb saatus või halb karma, siis nii see ka on.
  Hoopis teine lugu on aga unenägudega, mis käivad kellegi teise kohta, sest teise inimese ellu ilma tema nõusolekuta sekkuda ei tohiks. Kui ma näen kellegi lähedase kohta halvaendelist und, siis ma tavaliselt räägin sellest asjaosalisele ja edasi on juba tema enda valik, kas ta võtab midagi ette selle vältimiseks või laseb sellel sündida. Ükskord sain sarnases olukorras ühelt oma lähedaselt inimeselt loa teda teadlikus unes aidata ja see tõepoolest mul ka õnnestus.
  Kui nüüd puhtalt unenäoseletajate põhjal oma unenägusid tõlgendada, siis ma peaksin sellisel juhul juba kümneid kordi surnud olema. Näiteks hoiatab unenäo seletaja surnuga kaasa minemast, mida ma olen viimase kümne aasta jooksul oma unenägudes korduvalt teinud. Samuti on surnud inimesed mind nimepidi hüüdnud ja minuga kallistanud, tantsinud ja isegi suudelnud. Kümme aastat tagasi kui ma unenäoseletajaid tõsiselt võtsin, siis sellised unenäod tegid ikka seest õõnsaks küll. Nüüd ma tean, et surnutega suhtlemine on minu jaoks ennekõike pigem hoiatus kui surmakuulutus. Teise variandina külastavad surnud hinged mind lihtsalt suhtlemiseks ja koos ajaveetmiseks, mida ärkveloleku ajal enam teha ei saa, sest nemad on vaimuilmas.
  Panen näitena kirja mõned ebateadlikud unenäod, mis on olnud väga tugeva sõnumiga.
  Üks hoiatav unenägu oli kolm aastat tagasi, kus ma nägin unes, et mu surnud ema tuli minu juurde ja embas mind jällenägemiserõõmust nii kõvasti, et mul jäi hing kinni. Lükkasin ta seepeale eemale ja mulle tundus, et ta isegi veidi solvus. Kui ma poleks sellele unenäole tõsist tähelepanu pööranud oleksin arvatavasti kuu aja pärast kopsupõletikku surnud. Mul oli nädalaid kestnud piinav köha, millele lisandus mõne aja pärast ka väike palavik. Pidasin seda esialgu tavaliseks külmetuseks, aga selle unenäo pärast pöördusin igaks juhuks perearsti poole, kes tuvastas mul raske kahepoolse kopsupõletiku. Loomulikult oleks mu emal olnud hea meel mind vaimuilmas vastu võtta, aga ma arvan, et mul on maa peal veel üht-teist õppida.
  Teine hoiatav unenägu oli aasta enne eelmist hoiatavat unenägu. Nägin unes et olen lennujaamas ja mu surnud ema ulatas mulle lennukipileti. Vaatasin seda lennukipiletit ja avastasin, et see oli üheotsa pilet. Andsin selle pileti emale tagasi ja palusin, et ta vahetaks selle edasi-tagasi pileti vastu. Ema läkski lennujaama kassasse, aga töötajad sulgesid juba kassat ning palusid järgmine päev tagasi tulla. Samal ajal tegin ma ärkvelelus reisiplaane soojamaa reisiks. Kõik oli juba paika pandud ja ära otsustatud, aga tänu sellele unenäole ma siiski loobusin sellest reisist. Lennuk küll alla ei kukkunud, aga hoiatus oli nii selge (surnud inimene annab üheotsa pileti), et ma ei hakanud selles osas riski võtma. Nende mõlema näite põhjal on täiesti selge, et pahaendeliste unenägude täideminekut saab vältida.
 Möödunud kevadel oli mul heaendeline uni, kus ma avastasin end koosviibimisel looduskaunis kohas, toredate vaimsete inimeste keskel. Mõned unenäovihjed aitasid mul välja selgitada, kus selline üritus toimub ja mul oli täiesti vaba valik sinna ka minemata jätta. Kuna unenäo kogemus oli nii meeldiv, siis ma otsustasin seda järgida ning mul ei tulnud seda kahetseda. See on hea näide sellest, et ka meeldiva unenäo täitumiseks tuleb ärkvelelus midagi ette võtta.
  Kui sa ei saa oma unenäosõnumist hästi aru, siis parim viis tõe väljaselgitamiseks on teadlikult unenäkku tagasipöördumine. Mäletan, et üks ebateadlik uni jäi mind segase sõnumi tõttu pikalt painama ning ma otsustasin sellesse unenäkku tagasi minna. Leidsin vabal päeval natuke aega, heitsin voodisse mugavalt pikali ja uinusin teadlikult eesmärgiga unenäkku tagasi minna. Lõin vaimusilmas oma kujutlusse selle unenäosündmuse ja tegelased. Keskendusin unenäopildile kuni see hakkas elama. Avastasin ennast sellest samast unenäost ning küsisin siis ühelt unenäotegelaselt (kes oli minu teisik), mida see unenägu tähendab ja kuidas edasi käituda. Sain mind painanud küsimustele selged vastused ja ärkasin hetke pärast kergest tukastusest. Minu üllatuseks oli uni kestnud vaid mõne minuti, kuigi unenäos olles tundus, et aega kulus märksa rohkem.
  Niisiis, soovitan mitte lasta ennast mõjutada unenäoseletajate üheülbalistest tõlgendustest vaid alustada ise oma unenäosümbolite välja selgitamist. Siinkohal tahan ma jälle kord lõpetada Robert Mossi sõnadega:
  "Te ei taha ju oma unenäosümbolist jõudu ära võtta, kahandades selle abstraktseks kontseptsiooniks või sedalaadi tõlgenduseks, mille leiate ajaleheputkast ostetud unenäoseletajatest. Sümbol kutsub uurima, mitte ainult interpreteerima. Te avastate, et samavõrra rahuldustpakkuv on jälgida teatud sümbolite arenemist oma unenägudes - usside või rongide rolli, suhteid tule või veega - kui iseenda unenäomina muutumist."



Kommentaare ei ole: